reklama

Cesty a doprava v Žilinskom kraji: programový bod číslo 1.

Cesty 2. a 3. triedy sú jednou z najdôležitejších priorít kraja. Na základe toho v akom sú stave, dáva vedenie kraja najavo to, ako si váži svojich vlastných občanov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Taktiež konkrétne demonštruje ako sa stará o ich financie, ktoré mu zverili prostredníctvom daní. Sú zároveň akýmsi prvým kontaktom turistov s regiónom. Mnohokrát si intuitívne stotožňujeme stav ciest a chodníkov s celkovou úrovňou regiónu alebo mesta. Preto bude prvý programový text mojej kandidatúry práve o cestách a doprave.

Rekonštrukcie ciest : Základným pilierom mojej kandidatúry je systematické plánovanie do budúcnosti a návrhy konkrétnych mechanizmov. Pre dopravu to platí dvojnásobne, keďže ide o obrovskú plochu a objem prác. Cesty sa v našom kraji neopravujú/opravujú bez pevne stanoveného cieľa, náhodne a chaoticky alebo na základe toho, kedy je volebný rok. Pripomína to nekonečné a neefektívne plátanie výtlkov na cestách a chodníkoch. Neustále sa berú úvery vo výške desiatok miliónov eur, aby sa vôbec niečo urobilo. Môj prístup k tejto problematike je presne opačný. Najskôr treba nastaviť komplexný plán na generálnu rekonštrukciu dopravnej siete. Ako predseda kraja by som si dal za cieľ hneď v úvode volebného obdobia vytvoriť komplexnú koncepciu rekonštrukcie ciest, čiže akýsi model celkovej obnovy. Každý rok by pravidelne prebiehali rekonštrukcie ciest podľa tohto dlhodobého plánu. Samozrejme naplnenie tejto koncepcie by teda presahovalo jedno funkčné obdobie, ale presne to je základ systematického rozvoja vo všeobecnosti: neorientovať ciele politicky, ale pragmaticky a funkčne. Pri efektívnom narábaní s financiami, by kraj mal byť schopný vytvoriť prebytok rozpočtu minimálne 3 000 000 a viac eur, ktoré by sa dali každý rok viazať na túto systematickú rekonštrukciu. Dôležitým a kľúčovým faktorom v tomto procese okrem dlhodobého plánovacieho horizontu je to, aby sa verejné obstarávania na vykonanie prác nerobili v prospech spriaznených firiem, ale v prospech kvality. Tu sa môžem už teraz zaručiť, že v prípade môjho úspechu to tak bude. Nespoliehali by sme sa teda na obrovské úvery, ako je tomu v súčasnosti a tie by tvorili len sekundárnu podporu komplexnej koncepcie. Ak by mal kraj vypracovaný takýto dlhodobý plán obnovy ciest, ľahšie a efektívnejšie by sa mu zapájalo aj do eurofondových výziev. Nebolo by to o rýchlom a nepripravenom čerpaní európskych financií, len preto aby sa vyčerpali, čoho výsledkom býva nakoniec predražená nekvalita. Naopak, eurofondy by mali zapadnúť ako potrebný kúsok do pripravenej skladačky financovania. Komplexná plán generálnej rekonštrukcie by výrazne uľahčil spoluprácu s vládou, ministerstvom dopravy, mestami a obcami. To by všetko by malo zásadne ovplyvniť celkový objem každoročných prác a trvanie tejto generálnej obnovy a výrazne ho skrátiť. Táto koncepcia by teda mala vychádzať z niekoľkých parametrov:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

a) Dlhodobo nastavený plán a postupnosť rekonštrukcií. Dôraz na kvalitnú projektovú dokumentáciu, dozor a realizáciu stavieb

b) Prioritu majú najviac poškodené úseky a zároveň sú rekonštruované čo najdlhšie a dopravne naväzujúce úseky ciest

c) Primárnym zdrojom financovania je prebytok rozpočtu. Podpornými zdrojmi sú eurofondy, v rozumnej miere výhodné úvery a štátne programy

d) Transparentné verejné obstarávania

Spolupráca s vládou a ministerstvom dopravy: Ako môžeme vidieť v priamom prenose, súčasný predseda ŽSK, napriek tomu, že je mnoho rokov významnou súčasťou vládnej a dominantnej strany, nedokázal pomôcť pri riešení tak dôležitých problémov, ako je napríklad cesta pod Strečnom, tunel Višnové alebo známy tankodrom v Turci. Uvedomujem si, že toto sú problémy, ktoré presahujú možnosti a kompetencie župy, ale jediným riešením je vyvinúť dostatočný tlak na kompetentné štátne orgány, v čom doteraz súčasné vedenie paradoxne fatálne zlyháva. Jedným z mojich prvých krokov ako predsedu ŽSK by bolo veľké stretnutie primátorov miest a obcí ŽSK a odborníkov príslušných oblastí, z ktorého by vzišlo memorandum o spolupráci s vládou SR. Zadefinovali by sme v ňom najnutnejšie úseky spravované štátom, ktoré majú charakter časovanej bomby alebo dokonca aktuálneho výbuchu a načrtli konkrétne plány náprav, riešení a alternatív v konkrétnych časových horizontoch. Zároveň by sme na spoločnom stretnutí položili základy pre spomínanú koncepciu generálnej rekonštrukcie ciest. Takéto memorandum by tak bolo nepochybne dôležitým materiálom, ktorý by musela rešpektovať aj vláda a ministerstvo dopravy. A najmä zo spoločného postupu by nakoniec ťažili všetci občania nášho kraja. Ako zjednotený región disponujeme veľkou silou a bolo by načase tak vystupovať aj v dialógu s politickými predstaviteľmi našej krajiny a ministerstvami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autobusová doprava: Autobusovú dopravu pre ŽSK zabezpečujú súkromné spoločnosti. V rozpočte na rok 2017 môžeme nájsť položku, kde je uvedená suma 16 000 000 eur, ktorou kraj ročne dotuje straty súkromných vlastníkov dopravných spoločností. Ako predseda ŽSK by som sa snažil nastaviť také pravidlá financovania autobusovej dopravy, aby ostala zachovaná súčasnú kvalita dopravy a zároveň by bola výhodnejšie pre náš kraj. Ušetrené financie by sa dali primárne využiť pri rekonštrukcii ciest.

Peter Cibulka

Peter Cibulka

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Rád sa zaoberám politikou a spoločenskými otázkami. Som poslanec mestského zastupiteľstva v Žiline a kandidujem na post predsedu a poslanca Žilinského samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  PoethicSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu