Zároveň môže v celom kraji veľmi efektívne podporiť rozvoj športu. Preto sa môj druhý programový bod bude týkať školstva a športu. Odborne som ho konzultoval aj s učiteľom a poslancom NRSR Otom Žarnayom
Mojimi cieľmi sú:
1) a) Prijatie takých rozpočtových opatrení, ktoré zabezpečia riaditeľom škôl možnosť dávať učiteľom čo najvyššie osobné ohodnotenia. Toto je v Žilinskom kraji dlhodobým problémom a treba spraviť všetko preto, aby sa situácia učiteľov zlepšila. Je pre mňa nepochopiteľné, že vedenie kraja nehľadá cesty, aby zlepšila postavenie učiteľov aj takýmto spôsobom.
b) Systematizované výdavky na rekonštrukcie škôl a nákup pomôcok. Tieto investície by nemali byť náhodné ani diktované politickými konexiami, či volebným kalendárom. Treba mať dlhodobejší plán a prehľad plánovaných investícií do škôl. Tieto investície musia vychádzať zo stretnutí vedenia kraja s riaditeľmi škôl a odborných posudkov. Ako predseda kraja by som absolvoval osobné stretnutia s riaditeľmi, učiteľmi a študentmi všetkých škôl v Žilinskom kraji. Najefektívnejším riešením by bolo vytvorenie niekoľkých kategórií investícií od základných až po nadštandardné a tie postupne realizovať vo viacerých školách súčasne, čo by mohlo ušetriť financie a zároveň sprehľadniť stav škôl.
c) Zriadenie škôl s IT zameraním. Vedenie kraja by malo reagovať na spoločenský a technologický vývoj. Keďže na Slovensku máme málo IT špecialistov a zároveň je čoraz väčší dopyt po tomto type služieb, je potrebné a celospoločensky efektívne zriadiť stredné školy s týmto zameraním. Kraj by sa mal tiež snažiť sprostredkovať spoluprácu medzi študentmi takýchto špecializovaných škôl, univerzitami a profesionálnymi IT pracoviskami. Taktiež na ostatných typoch škôl treba vytvoriť maximálne priaznivé prostriedky pre progres v zručnostiach v oblasti digitálnych technológií.
d) Organizácia a podpora pravidelných súťaží medzi strednými školami v oblasti vedy, kultúry, spoločenských vied, odborných zručností a športu. Treba do takýchto každoročných aktivít zapojiť čo najviac škôl a mediálne spropagovať tieto súťaže tak, aby sa zatraktívnili v očiach verejnosti a študentov. Vydeliť na ne primerané množstvo financií, aby aj po tejto stránke dostatočne motivovali študentov aj učiteľov.
e) Posilnenie autonómie školských rád, aby do chodu škôl nemohli zasahovať politické vplyvy. Podpora aktivít študentských parlamentov a prepojenie ich činnosti s reálnym fungovaním školstva. Zapájanie rodičov do života školy a posilnenie ich práv a možností pozitívne prispievať, aby sa školy stali živým organizmom, o ktorého prospech sa starajú všetci zúčastnení.
2) a) Pomoc mládežníckym športovým klubom poskytnutím telocviční a iných potrebných priestorov, ktoré sú v správe župy. Jednou z najväčších položiek mládežníckych športových klubov sú ceny za prenájom priestorov. Samosprávy tu majú veľkú príležitosť významne sa podieľať na rozvoji športu. Župa tiež môže pomáhať s organizáciou vrcholových mládežníckych aj amatérskych podujatí.
b) Podpora stredoškolských športových líg. Aj s minimálnou finančnou pomocou sa dá dosiahnuť veľký efekt a do športových aktivít zapojiť veľké množstvo mladých ľudí
c) Výstavba väčšieho multifunkčného ihriska v každom okresnom meste kraja podľa lokálnych požiadaviek a reálnej využiteľnosti. Takáto základná a verejná športová infraštruktúra je nesmierne dôležitá, ale musí byť pravidelne využívaná a udržiavaná.
d) Reálne budovanie cyklotrás a turistických chodníkov s ohľadom na turistickú mapu Žilinského kraja a predpokladanú frekventovanosť